پنج شنبه, 29 شهریور 1403   15. ربیع الاول 1446
 
instagram twtr fbk telegram Aparat

اگر وظیفه ی امام حسین (ع) مبارزه با ظلم بود، چرا زمان معاویه سکوت کرد ولی زمان یزید قیام کرد؟

معنای بیعت چیست؟

بازاریان قدیم، خرید و فروش را بیع و شراع می گفتند. بیعت ریشه اش همان بیع است. بیع یعنی واگذاری خود. من ماشینم و خانه ام و کتابم را واگذار می کنم به شما، بایعتُ، یعنی مبایعه کردم، مبایعه نامه به همین معناست، یعنی واگذاری؛ من باغم را، زمینم را، خانه ام را، ماشینم را واگذار کردم به شما. معنی بیعت بالاتر از اطاعت است. یعنی واگذاری خود، دارایی های خود، جان خود به کسی که با او بیعت می کنیم. پس بیعت از پیمان بالاتر است، حالا یزید پس از مرگ معاویه، از فرماندار مدینه می خواهد از سه نفر بیعت بگیر؟ بیعت بگیر یعنی چه؟ یعنی از این سه نفر با جان و مال و ناموسشان برای من بیعت بگیر. چه کسانی؟ اولی حسین بن علی، از حسین بیعت بگیر؛ دومی عبدالله زبیر و ...

از این سه نفر بیعت بگیر، اگر بیعت کردند که هیچ، اگر بیعت نکردند، سرشان را جدا کن با همین پیکی که نامه من را آورده برای من بفرست.

امام حسین ده سال بعد از شهادت امام حسن در زمان معاویه زندگی کرده و مجبور شده طی آن ده سال بر اساس صلح نامه ای که امام حسن تنظیم و امضا کرده و امام حسین هم جزء شهود همان صلح نامه هست و تعهد داده به معاویه تا علیه معاویه کاری نکند. معاویه هم قبول کرد در مقابل، بعد از خودش جانشینی نصب نکند. خب! حالا این نامه آمده، یا بیعت بگیر، یا سر از بدنشان جدا کن. شما جای امام حسین بودید چه کار می کردید؟ یک کسی قرارداد بسته، قبلا با هم یک تعهدنامه نوشتید، آقا این کارها را می کنیم، بعدش هم واگذار به تو، حالا الان دبه کرده، جانشین انتخاب کرده، جانشینش هم زور می گوید: یا با من بیعت می کنی یا سر از بدنت جدا می شود، شما بودید چه کار می کردید؟

اولا امام حسین علیه السلام به عکس آنچه که بعضی ها معتقدند کودتا نکرده،

دوم:امام حسین علیه السلام باز به عکس آنچه که خیلی از دوستان تصور می کردند، قیام هم نکرده؛ امام حسین، حتی علیه معاویه هم که مفاد صلح نامه را بارها زیر پا گذاشته بود قیام نکرد.

یزید قصد کشتن امام حسین را در مدینه داشت، امام حسین شبانه با زن و بچه از مدینه به سمت مکه فرار کرد، آیا کسی که قصد قیام دارد فرار می کند؟! کسی که بخواهد قیام کند، زن و بچه اش را با خودش همراه می کند؟! یا به تنهایی می رود به صحرایی، بیابانی، جایی سپاه جمع کند.

امام دست زن و بچه شان را گرفته و شبانه از مدینه فرار کردند به سمت مکه، شاید در مکه که حرم خداست، بیت الله است، در امان باشد از شر یزید. در مکه وارد شد، آن جا تروریست فرستادند به صورت ناشناس که امام حسین را در طواف خانه خدا ترور کند. امام حسین چه کار کند؟ از خانه و زندگی اش فرار کرده، آمده به مکه پناه آورده، مکه هم نا امن شده. می خواهند امام را ترور کنند، شما بودید چه کار می کردید؟ دست زن و بچه را گرفت تا به سمت یمن بروند؛ نامه های کوفیان رسید. در هیچ کدام از نامه های کوفیان کلمه قیام وجود ندارد، امام حسین بالای بیست نامه با کوفی ها رد و بدل می کند، در هیچ کدام امام حسین اسمی از قیام نیاورده. تنها جمله ای که طرفداران نظریه قیام امام حسین مطرح می کنند چیست؟ آن جمله ای که امام حسین وقتی شبانه از مدینه با زن و بچه فرار می کند محمد حنفیه برادر ناتنی امام حسین می رسد می گوید کجا می روید؟ امام حسین می فرماید دارم می روم، چرا؟ می خواهند سر از بدنم جدا کنند. "انی خرجتُ ...،" من خارج می شوم از شهر، من المدینه لطلب الاصلاح فی امت جدی، برای این­که طلب کنم اصلاح امت جدم را. خوب دقت کنید، نمی گوید من قیام کردم برای اصلاح امت جدم،کلمه قیام کلمه ای عربی است، چرا امام حسین نمی گویند: انی اقوم لطلب الاصلاح. امام می­فرمایند: دارم از شهر خارج می شوم نه برای اصلاح دین، لطلب الاصلاح، دقت کنید! یک وقتی می گوید برای اصلاح دین، یک وقت می گوید برای طلب اصلاح دین.

می خواهم از مردم درخواست کنم که اصلاح کنید دین جدم را. من دارم از شهر مدینه خارج می شوم، می روم بیرون، برای چه؟ برای این­که نباید با یزید بیعت کنم. چرا؟ امام حسین مأمور بودند و به حکم عقل نباید با مثل یزید بیعت می کردند. چرا؟

چون یزید کسی است که می خواهد اعلام کند که پدر بزرگ این امام حسین یعنی پیامبر اکرم دروغگو است! کلاش است! کلاهبردار است! نه خدایی وجود دارد! نه قرآنی! نه وحی­ای! ببینید حتی نوه محمد هم با من بیعت کرده است. پس یعنی قبول دارد که: لعِبَتْ هاشمُ بالملکِ فلا خبرٌ جاءَ ولاوحی نَزَلْ!! پسر هاشم (محمد) با ما بازی کرد ... چرا که نه خبری بود و نه وحی­ای نازل شده بود!!!

امام حسین به حکم عقل حاضر نیست با چنین مردی بیعت کند. معاویه ده سال حاکم بود، چرا امام حسین با معاویه نجنگیدند؟ معاویه خیلی ظالم تر بود. چرا امام حسین اعلام جهاد با معاویه نکردند؟ مشکل امام حسین با آن خط فکری ای است که می خواهد اعلام کند پیغمبر خاتم کذاب است، نستجیر بالله دروغگو است، با چنین کسی امام حسین نباید صلح کند، چون فاذا بایعتُ مثلی، اگر مثل منِ حسین با یزید بیعت کنم، وَ علی الاِسلام السَّلام! فاتحه اسلام خوانده است.

www.mohammadivu.org.MOHR

 

 

به ما بپیوندید: 

instagram twtr fbk telegram Aparat

  

 
امروز:امروز:176
این هفته:این هفته:7048
در مجموع:در مجموع:7367201
Center
Pagerank